søndag den 12. juli 2020

Støbte tegnehvaler

Jeg har i mange år haft en idé om at bygge en lille båd. Og de fleste hjemmesider jeg har kunnet finde om ennet er på engelsk. 

Når man skal lave linietegningerne er det groft sagt en forstørrelse af en prik til prik tegning. Hvor man så lægger en bøjelig liste således at den forbinder alle prikkerne med en pæn glat kurve.

For at holde denne liste på plads bruger man nogle små vægtklodser. De har et stykket bøjet stål i spidsen, som holder på listen.
Disse bliver på engelsk betegnet som drafting whales eller lofting ducks.

Direkte oversat til dansk bliver det tegnehvaler eller linietegningsænder.

Jeg fandt en side med en der havde lavet ænder, og alle de ænder han havde støbt var malet så de lignede hovederne på forskellige typer af rigtige ænder , f.eks. gråænder og krikænder osv.

Jeg har egentligt altid godt kunne lide små buttede hvaler, og da jeg er for nærig til at købe 20 forskellige farver med maling bare for det her projekt passede det meget fint at jeg havde en del Massey Fergusson lysegrå til overs fra et projekt fra en del år siden.

Støbeformen blev lavet ved at jeg skitserede en hval profil på en træklods. 
Derefter udhulede jeg klodsen med et huljern. Denne klods blev spændt sammen med en ny klods, og jeg overførte så godt som muligt formen fra hvalen til den nye klods. Derefter blev den også udhulet.

Et 4" søm blev bøjet og monteret mellem de to træklodser. Jeg havde fået en masse gamle afbalenceringsklodser af en kammerat, og smeltede dem i en gammel konservesdåse.

Når støbningen var kølet tilpas meget af. blev formen åbnet og hvalen taget ud. 

Efter at have fjernet overskydende bly med en skarp kniv, blev hvalerne malet med en omgang grundmaling efterfulgt af en omgang lysegrå. Til sidst fik de allesammen malet øjne og pupiller. 
Der er som jeg lige husker det to haler der himler med øjnene, Så det er dem der synes at det tager for lang tid med mine projekter. 

Starten på støbeformen.

Klar til at hælde smeltet bly i formen.

En simpel åben støbning er let at lave.

Fire hvaler.

En hval der synes at det har taget lige lovlig lang tid.

Princippet i at holde en liste (denne gang en tommestok)

Sømmet bruges til at holde listen fast.

Opbevaringskasse, (der er senere kommet et låg på)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar