søndag den 19. maj 2019

En pren til en kollega

En af mine kolleger har fødselsdag i morgen, og jeg ville gerne lave en passende fødselsdagsgave til ham.

Han er letmatros på Statsraad Lehmkuhl, så jeg tænkte at det mest passende ville være at lave noget søfartsrelateret.

Jeg overvejede at lave en klædekølle, men endte med at beslutte mig for at lave en pren i stedet for.

Jeg fandt et stykke eksotisk træ .10mfor en ljeg havde liggende. Jeg tror det er mahogni, men jeg er ikke helt sikker.
Et passende stykke på omkring 35 cm blev savet af, og jeg begyndte at dreje.
Der findes tilsyneladende en slags grundregel om at en pren enten har et forhold på 1:5 for en kort, 1:7 for en mellem , og 1:10 for en lang pren.
1:7 virkede som et meget fornuftigt forhold syntes jeg, og det ville give en pren der endte med at være omkring 4 cm i diameter på det tykkeste sted og knap 30 cm lang.

Efter at have drejet og pudset, gav jeg prenen noget carnauba voks mens den stadig var monteret i drejebænken, og polerede med lidt drejesmuld. Det gav en imponerende flot overflade, og jeg blev så imponeret over det, at jeg lavede en lidt mindre pren også, bare for at kunne polere en gang til. Den mindre pren er knap 3 cm i diameter, og omkring 20 cm lang.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar