tirsdag den 22. maj 2018

Kasse til Smith & Wesson revolver.

En af mine venner har en Smith & Wesson model 629. Vi har tidligere snakket om at han gerne ville have mig til at lave en lille trææske til at opbevare ammunition i,når han skulle på skydebanen. Der var dog her snakom ammunition itl en gammel Mauser riffel.

Jeg tænkte at dt kunne være fint, at lave en form for kasse projekt igen ude ombord, og derfor foreslog jeg ham, om jeg ikke skulle prøve at lave sådan en udstillingskasse til hans S&W revolver.

Han fik en bekendt til at måle på en tilsvarende model, så jeg havde noget at gå ud fra ved designet af kassen.

Kassen er ligesom det skab jag lavede ombord sidst gang, fremstillet af trinene fra skibets gamle lodslejder.

Kassen blev limet sammen komplet med bund og låg monteret, og derefter savede jeg låget og bunden fra hinanden. Fordelen ved den metode er, at man er sikker på at låget og bunden passer fuldstændigt til hinanden. Noget der kan være vanskeligt at opnå hvis man laver delene hver for sig.
Efter at være blevet delt, limede jeg en indvendig liste i kassen, der kommer til at fungere som en slags tætningsliste. Denne liste har også en meget lille skrå not, som fungerer som en afslutning på filtet der bliver monteret.

De enkelte dele til skillerummet blev sinket sammen for at opnå en solid konstuktion, og slutteligt blev det færdige skillerum limet fast til bunden og i to små grøfter i henholdsvis den ene ende og den ene side af kassen.

En træblok blev tilpasset det store frirum, og 50 huller blev boret, således at man kan anbringe ammunitionen til revolvereren i kassen.

Kassen fik en omgang med skibslak udvendigt, det blev påført med en tot ståluld, således at det blev "slebet" ind i overfladen. Da hele overfladen var blevet dækket, tørrede jeg det overskydende lak af med en klud.
Efter at kassen var tør fik denendnu en omgang på samme måde, og til sidst blev hele overfladen matteret ved at pudse igen med ståluld. Det giver efter min mening en fin overflade, der er glat og smudsafvisende uden at være super skinnende. en smule lak i dybtliggende porer i træet skinner stadig, så man kan se at overfladen er behandlet, men det er ikke som en fransk polering at det hele skinner.

Jeg limede filtet fast med almindelig hvid trælim, og da det var tørt, skar jeg forsigtigt alle de 50 huller fri.
Det er en lidt sjov kontrast at arbejde med filt i forhold tilat arbejde med træet i sdan et projekt. Filtet kan strække sig lidt, men da det er noget af det mest synlige i den færdige kasse, skal det helst passe meget nøjagtigt, så det var en smule tidskrævende.

Til sidst monterede jeg et par hængsler og to kroge til at lukke kassen med.

Kasse til Smith & Wesson model 629.

Kassen set forfra.

Hjørnerne er sinket sammen. 

Opdelt kasse med plads til revolver og 50 stk. ammunition.

Filtet afsluttes i en skrå not.

Kassen inden montering af hængsler og udskæring af huller.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar