fredag den 30. marts 2018

Tobaksskab af en gammel lodslejder 2.

Siden sidste indlæg, har jeg fået lavet følgende på skabet:
En bagklædning.
Selve kassen af skabet.
En forramme.
En skuffe.

Bagklædningen vakte en del flere udfordringer end jeg havde forestillet mig, idet jeg ikke havde nok lange brædder fra lodslejderen til at lave et stort panel der kunne dække hele åbningen. I det mindste ikke hvis brædderne skulle være lodrette (hvilket jeg synes at de skal).
Så enden blev en bagklædning med 3 paneler, hvilket tog en del tid at lave.

Kassen til skabet fik en fals langs bagkanten, hvor bagklædningen til sidst skal limes fast. Ellers blev den samlet med helt almindelige gennemgående sinker. Tapsinkerne på de vandrette dele og hulsinkerne på de lodrette dele.

Forrammen blev tappet sammen, og det gik egentligt OK.

Skuffen er samlet med halvt skjulte sinker. Taphulssinkerne på skuffefronten og bagstykket, og hulsinkerne på siderne.
Inden sinkningen pløjede jeg en not med en kombinationshøvl der var sat op til at være nothøvl.

Pt arbejder jeg på at lave lågen til skabet, og når denne er færdig, skal de enkelte dele sættes sammen - og så skal der selvfølgelig lige laves et par knopper til lågen og skuffen samt det hele skal høvles glat og pudses så det ser fint ud.

Tappe og taphuller på forrammen.

Forrammen samlet.

Opstilling til at lave grøfter til hylder.

Løs opstilling af kasse, forramme og bagklædning.

Høvling af not i skuffefront.

Halvskjulte sinker i skuffefront (ikke helt sat sammen).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar