søndag den 6. maj 2018

Et Barnsley hørive bord 2, bordpladen.

Med understellet færdigt, begyndte jeg at lime toppen sammen. Jeg havde overvejet om jeg skulle benytte løse sløjfer mellem brædderne, men endte med ikke at gøre det.

Sidst jeg lavede en bordplade af tilsvarende størrelse, limede jeg det hele sammen på en gang, og det var ikke nogen kæmpe succes.
Så denne gang limede jeg et bræt på af gangen. Jeg lod limfugen hærde i mindst en time inden jeg fjernede skruetvingerne, og limede det næste bræt på.

Jeg brugte det færdige understel som underlag for sammenlimningen, og lagde et par skraldesække over tværstiverne for at forhindre at der dryppede lim på understellet under processen.

Bordpladen blev fin og meget jævn hvilket er fint, da det giver mindre arbejde med at slibe den helt flad senere.

Kanterne blev savet af således at bordet fik en bredde på 122 cm. Det vil sandsynligvis skrumpe til 120 cm hvilket er det ønskede færdige mål.

Jeg fræste af enderne for at lave en kerneliste (tak for den korrekte udtryk Mikkel), og denne blev passet til ved hjælp af et par høvle.

Jeg lavede udstemningerne i kernelisten således at der er plads til at bordpladen skrumper med cirka en cm fra hver side. Tilsvarende lavede jeg et aflangt hul i tapperne således at den pløk der holder kernelisten på plads ikke knækker når pladen bevæger sig.
Pløkkene blev for øvrigt boret forsat, således at de holder kernelisten stramt mod brystet.

Det sidste bræt limes på.

Starten på en ende til kernelisten.

Tilpasning med et par høvle.

Kerneliste monteret


Ingen kommentarer:

Send en kommentar