lørdag den 5. maj 2018

Et Barnsley hørive bord 1, understellet.

Jeg har længe haft lyst til at lave et Barnsley hørive bord (hayrake table). Jeg lavede et for et par år siden, hvor jeg ændrede lidt på måden som pladen var fastgjort til understellet på. Men denne gang ville jeg lave det mere efter de tegninger jeg har set i et gammelt nummer af Popular woodworking.

Bordet får sit navn fra understellet, der er samlet på samme måde som en gammeldags hørive.
De mange 45 graders samlinger gør at det er lidt vanskeligere at lave understellet i forhold til hvis man valgte at lave rene 90 graders samlinger. Men det er omvendt derfor at det er sjovt at lave sådan et bord.

Jeg valgte at lave understellet forholdsvis kraftigt, da det skal ende med at passe til en stor bordplade. De forskellige dele blev tilpasset i størrelse med afretter og tykkelseshøvlen.

Placeringerne af de enkelte samlinger blev opmærket, og tappene blev savet og taphullerne stemt ud. Jeg borede først størstedelen af taphullet ud med et spadebor inden jeg færdiggjorde hullet med et stemmejern.

Alle delene er samlet ved at bore forsat, således at træpløkken hjælper med at trække brystet af tappen ind mod taphullet.
De steder hvor tappen er gennemgående er yderligere sikret med kilet der er limet på plads.


Samling af understellet.

Fremstilling af træpløkke


Midlertidig montage af benene for opmærkning af de næste samlinger.

Ben og øvre tværstiver har fået lavet samlinger.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar