mandag den 12. marts 2018

Tobaksskab af en gammel lodslejder

Vi havde ombord en gammel lodslejder der skulle smides ud. Lejderen var vel omkring fem år gammel, så det var såmænd ikke fordi den var specielt hærget eller medtaget.

Jeg har haft lyst til at lave et lille projekt ombord igen, og denne gnag skulle det gerne være et eller andet lille møbel.
Det er længe siden jeg har lavet et skab, så det virkede som en meget god idé at lave sådan et.
Og når nu lodslejderen alligevel skulle smides ud, så var der en fin lejlighed til at lave skabet af noget eksotisk træ.

Ulempen ved den tilgang er, at der ikke er nogen særligt brede stykker træ, og der bliver en masse arbejde med at save de enkelte trin til tyndere brædder. - men jeg har vel teknisk set godt af at få en lille smule motion.

Planen er at lave et skab med en eller to skuffer forneden. Jeg forestiller mig, at det skal blive cirka 55 cm højt, 35 cm bredt og omkring 20 cm dybt.
Det vil stadig være en størrelse som man kan putte i en papkasse, og tage med hjem i flyveren.

Jeg har på nuværende tidspunkt flækket en del trin, og limet delene sammen, så jeg nu har råmaterialet til selve kassen af skabet samt et par hylder, bunden af skuffen og panelet til døren. 
De sammenlimede stykker træ er endnu ikke høvlet glatte, så der er stadig en del arbejde tilbage inden jeg er klar til at begynde på at lave det lidt finere arbejde.

Jeg har tidligere lavet projekter ombord, hvor jeg saver og høvler materialet til efterhånden som jeg skal bruge det. Det giver muligheden for hurtigt at begynde at samle projektet, men til gengæld føles det som om det tager en frygtelig tid med de enkelte arbejdsgange, da der hele tiden skal behandles nye emner inden de er klar til brug.

Enkelte gange har jeg tøjlet min utålmodighed, og gjort alle materialerne klar inden jeg er begyndt at samle projektet. Det giver etmeget mere flydende projekt, og normalvis har det faktisk endt med at være den hurtigste metode i den sidste ende. Så det er den metode jeg vil prøve at benytte mig af denne gang.

Der er et fint lille rustfrit metalskilt fra et af trinnene, og jeg tror at jeg vil prøve at beholde det, som en slags "bevis" på hvad skabet er lavet af.

Certifikat på et af lodslejderens trin

Enderne med huller blev savet væk først.

Så er det bare om at komme igang med at flække trinnene.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar