torsdag den 20. januar 2022

Merlespiger med skede

Jeg har efterhånden hjulpet mange ombord med at lave sig et merlespiger, og jeg har også selv lavet nogle stykker. Men de har altid været til andre. Enten til skibets bådsmandsshop, eller til folk ombord.

Denne gang fik jeg lyst til at lave et til mig selv. 

Jeg fandt en gammel bolt til topstykkerne på hovedmotoren, lidt test med en fil viste at det var en stålbolt, og så var det ellers bare at gå i gang med drejebænken.

Formen er den sædvanlige for mig, med en lettere fladtrykt kugleformet ende, konisk krop der langsomt bliver oval mod spidsen. Selve spidsen er slebet spids så den kan komme imellem kordelerne på en eventuel stålwire.
Afslutningsvis borede jeg et hul til rigsikringen, og sølvloddede en lille D-ring af bronze i. Jeg lavede også en tilsvarende løs D-ring til skeden.

Merlespigeret er 30 cm langt, kuglen er 3 cm i diameter, kroppen er 15 mm i diameter oppe ved kuglen, og 6 mm bred for neden. Der hvor slibningen stopper er bredden 9 mm og tykkelsen 7 mm. Den lille ovalitet gør at spigeret virker lidt lettere og ser mere elegant ud end et rent rundt spiger synes jeg.

Jeg havde taget noget læder med ombord denne gang, og jeg besluttede mig for at lave en skede der passede til.
Der er flere forskellige måder at gøre det på, men igen ville jeg gerne prøve noget nyt (for mig i hvert fald).

På bagstykket blev der syet et kileformet stykke læder i på cirka 25 cm længde. det har samme kileform som spigeret set forfra, dvs. 15 mm i den ene ende, og 7 mm i den anden ende. I samme ombæring blev D-ringen syet fast til skeden.
Dette stykke læder tjener dels til at rykke merlespigeret lidt udad i skeden, så kuglen går mere fri af hoften når det hele hænger i et bælte.
Den anden funktion for dette lille stykke læder er at skabe en fals hvor den runde del af skeden kan sys ind imod.

Den runde del af skeden blev syet med skråt stukne sting der går helt om igennem bagstykket af skeden.

Merlespiger med skede af læder.

Kugleformet ende

Rigsikring på merlespigeret og skeden

Merlespigeret i sin skede

Det lille kileformede stykke læder der laver falsen.

Skråt stukken syning.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar