onsdag den 15. september 2021

Ny gavl på laden

 Den nordlige ende af laden har længe trængt til en reparation af trægavlen. 

Trægavlen var oprindeligt en ladeport der muliggjorde at man kunne køre gennem hele laden og læsse korn af i midten hvor korntørringsanlægget stod. 
Jeg fjernede hængslerne til den originale port da jeg installerede langtømmersaven, og på det tidspunkt savede jeg bare et hul således at jeg kunne få stammerne ind på rullebordet.

Gustav foreslog at vi gik i gang her i sommer, da han havde lidt ferie lige da jeg kom hjem fra skibet, så efter en tur på Tømmergården var vi klar. Jeg har ikke haft et læs tømmer i et stykke tid, og havde derfor ikke selv lige noget på lager til at kunne lave gavlen med hjemmesavet træ, hvilket jeg egentligt ville have foretrukket, men sådan er det nu engang imellem.

Den nye gavl er lavet på et skelet af reglar, og på grund af de uhyrlige priser på materialer for tiden købte jeg noget ludbehandlet loft der var på oprydningstilbud, og det må så holde så længe det kan.
Der er også slået vindpap på under loftsbrædderne, og planen er at når tiden engang er til det, skal der monteres krydsfiner på indersiden, så der bliver en fin glat overflade hvor Gustav og jeg kan male henholdsvis Holstener logoet og mit eget logo med en newfoundlænder under et mansardtag.

Jeg monterede fodblik på toppen af døren og på toppen af lågerne til savværkets rullebord, det skulle gerne hjælpe lidt på holdbarheden at der ikke kan komme vand til endetræet. Alle de nederste ender af brædderne er også savet med en drypnæse for at forlænge holdbarheden.

Et enkelt lag med svenskrød træbeskyttelse og så så det hele pludselig meget bedre ud igen.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar